sverige leder världen rätt

I Kalifornien är man vana att leda utvecklingen vad gäller miljö och hälsa. Det var delstatens luftvårdsmyndighet, California Air Resources Board ("CARB") som avslöjade att de hälsofarliga utsläppen från dieselbilar var större än tillverkarna uppgivit. 
Redan 1993 tog Los Angeles det första steget mot renare stadsluft och minskad klimatpåverkan när 2 200 dieslebussar byttes mot bussar som drevs med naturgas (fossil metangas).
I april 2017 inleddes det andra steget när samma bussflotta började ersätta naturgasen med biogas. Biogasdrivna bussar har ingen negativ påverkan på klimatet. Kaliforniens biogasproduktion från eget avfall har ökat mer än hundra gånger under de senaste fem åren.
Var får man sådana idéer ifrån?
Stockholm började köra bussar på biogas 2004. I Västmanland drevs 2017 95% av alla bussar på lokaltillverkad biogas. 

I staden New York finns över 13 000 taxibilar.

Alla de bilarna, och stadens alla sopbilar kan snart drivas med ett bränsle som kommer från New York-borna själva.
 
Biogas tillverkas redan i Newtown Creek från det miljontals new yorkers spolar ner i sina toaletter. Senast 2018 ska dessutom alla verksamheter och alla om bor i staden sortera sitt matavfall i speciella bruna soptunnor. Då kan man göra ännu mer biogas.
Hur kom borgmästare Bloomberg på den idén?
I Stockholm drivs mer än 2 600 taxibilar och över 300 bussar på biogas. Den klimatsmarta biogasen tillverkas från stockholmarnas avloppsvatten och från de matrester de sorterar i 100 000 specialbyggda soptunnor. Bruna tunnor.

UPS, United Parcel Service, är ett av världens ledande logistikföretag.
Sedan 2015 har UPS investerat 190 miljoner US dollar i att ersätta lastbilar som går på diesel med nya som tankas med naturgas (fossil metangas). 

I november 2017 bestämde UPS att andelen förnybar biogas (icke fossil metangas) lastbilsflottan kör på skulle ökas från 8 till 23%. Det är väldigt bra.

På Widrikssons Åkeri i Västberga, Stockholm utgörs hälften av alla lastbilar av gasbilar. De 48 lastbilarna tankas alla med 100% biogas tillverkad i Stockholm. 

   NEW YORKs KING OF COMPOST

I februari 2017 berättar New York Times i artikeln "King of Compost" om Charles Vigliotti. Mr Vigliotti är ordförande i American Organic Energy och väldigt stolt: anläggningen han vill bygga är rena trolleriet. På bara tre veckor tillverkas två nya produkter från det som hittills lagts på soptippen.
Vigliottis anläggning omvandlar 180 000 ton matavfall/år till biogas och och ekologisk gödsel. Den amerikanska marknaden för gödsel är värd 21 miljarder dollar/år och biogasen kan säljas till företag som vill tanka miljösmart eller göra grön el.

Sverige har redan 34 anläggningar av samma typ som Vigliottis. Södertörnsanläggningen i Huddinge omvandlade år 2017 sorterande stockholmares matavfall till biogas motsvarande driften av över 6 000 personbilar.

  MARCEL BORGER & ORANGE GAS

2008 grundade holländarna Marcel Borger och hans kompanjon Pelle Schlichting OrangeGas. Affärsidén byggde på att holländska företag och privatpersoner gärna betalar lite mer för ett bränsle man vet är närproducerat, pålitligt och dessutom miljö- och klimatsmart. Det visade stämma:
2016 hade Marcel och Pelle byggt 65 holländska mackar för biogas och deras plan är att bygga 35 till.

För att göra valet av ett smart bränsle ännu enklare har OrangeGas mackar inbyggda dammsugare: vill du passa på att städa bilen medan du tankar så bjuder man på det.

  Biogas - the smart and clean fuel.

Sverige har redan 170 biogasmackar. Nu väntar vi bara på dammsugare..

            UTAN ELD INGEN RÖK

Tre miljarder människor i världen lagar mat över öppen eld. Det betyder att de behöver betala för ved, lägga tid på att hämta veden och att träd huggs ned istället för att ge skugga och binda matjord. Samtidigt gör röken att miljontals människor dör varje år i det man kallar "indoor air pollution". Samma människor drabbas ofta av olika infektionssjukdomar från sopor på mark och i vatten.
HOMEBIOGAS löser de problemen. Istället för att häst-, hund- och getskit lämnas på marken läggs allt i en anläggning som den på bilden. Samma sak med fruktskal och köksavfall. Ur HOMEBIOGASanläggningen kommer biogas som räcker till två timmars matlagning varje dag. Som bonus får man samtidigt en helt fantastisk flytande växtnäring. Inga vedkostnader, ingen tid att hämta ved, mindre träd huggs ner, mindre sjukdomar av infektioner och skadlig rök. Biogas - problemlösaren. 

  GASBILAR SMARTARE ÄN ELBILAR

I december 2015 publicerades en finsk studie som undersökt vilken teknik som är ekonomiskt smartast när man vill minska uklimatpåverkan från vägtrafik. Resultatet visade att det för Finland skulle kosta 65 miljarder mindre att sänka trafikens klimatpåverkan med hjälp av att tillverka biogas från avfall och bygga gasmackar jämfört med att bygga laddstationer och byta ut bilflottan mot laddbara bilar. Varför? För att biogastillverkning skapar nya jobb när ny, smart energi tillverkas i det egna landet.
Studien hoppades att Finland år 2030 skulle ha 50 000 biogasfordon och att landets 12 biogasmackar skulle ökat till 50 i antalet.
Samma år studien publicerades hade Sverige 150 biogasmackar och 49 000 biogasfordon. Det Sverige byggt har alltså ett värde på över 65 miljarder.

därför kopieras svensk biogasteknik

Alla människor på jorden äter och går på toaletten. Ju fler människor som bor i en stad desto mer avfall finns. Med svensk teknik kan man från matrester, avloppsvatten eller växtrester tillverka en gas, biogas. (icke-fossil metangas)

Hela världen ställer nu om till att använda mer och mer naturgas i industri, för att värma hus, göra el och driva fartyg, lastbilar och personbilar. Kina passerade i januari 2018 Japan som världens största importör av naturgas. Förklaringen är att kineserna, precis USA, vill fasa ut kol som bränsle i sin elproduktion.

Steg två i den här processen är att byta naturgas mot biogas. Biogas är kemiskt identiskt med naturgas och kan tillverkas i det egna landet från avfall. Genom bytet till biogas vinner man flera saker:

  • landets ekonomi gynnas
  • biogastillverkning minskar mängden avfall
  • klimatpåverkan från industri, fartyg och vägstransporter försvinner. 
  • en ökad grad av självförsörjning gör transporter och livsmedelsproduktion mindre sårbara.


Det är bakgrunden till att fler och fler nu kopierar det vi byggt upp i Sverige.